Jubileuszowa , dwudziesta edycja Ogólnopolskiego Konkursu Filmowego organizowanego od 2000 r . w naszej szkole przez Panią Jolantę Mańkę oraz przeze mnie odbywała się w latach szkolnych 2019/2020 i 2020/2021 pod znakiem pandemii. Dlatego ze sporym opóźnieniem drukujemy wyniki wyjątkowej, lecz w innym sensie tego słowa niż wyobrażałyśmy to sobie jako organizatorki, edycji XX Ogólnopolskiego Konkursu Filmowego Kino Nowej Przygody. Dziękujemy wszystkim Uczestnikom i ich Opiekunom za udział w Konkursie i cierpliwość. Dziękujemy także Przyjaciołom naszego przedsięwzięcia oraz Sponsorom za okazywaną w tym roku i przez minionych dwadzieścia lat pomoc. Laureatom gratulujemy. Nagrody i dyplomy wyślemy do szkół w tym tygodniu pocztą. Zofia Jakubowska
Lista laureatów XX Ogólnopolskiego Konkursu Filmowego Kino Nowej Przygody
Kategoria: praca plastyczna
Szkoły podstawowe:
I miejsce:
Anna SZKUDLAREK
Wiktoria TOMCZYK
II miejsce:
Wiktoria KOPIŃSKA
Wyróżnienia:
Nadia DURCZOK
Mateusz SMOŁKA
Gabriel MARYNOWSKI
Maciej LANGE
Szkoły ponadpodstawowe:
I miejsce:
Emilia NOWAK
Magda BĄK
II miejsce:
Katarzyna SŁOWIAK
Wiktoria SOSNA
Filip MICHALSKI
III miejsce:
Alicja DZIADURA
Eliza HAJDENRAJCH
Olga SZYMCZAK
Wyróżnienia:
Laura PIECHACZEK
Julia WITA
Zofia WRÓBEL
Werdykt oceny prac plastycznych wydany prze jurorkę Konkursu
Panią Marię Budny-Malczewską
Kategoria: szkoła podstawowa
I miejsce ex aequo
Anna Szkudlarek ze Szkoły Podstawowej nr 16 w Rybniku za pracę „Piraci z Karaibów”
Wiktoria Tomczyk ze Szkoły Podstawowej nr 16 w Rybniku za pracę „E.T.”
Obie prace, wykonane technikami mieszanymi, świadczą o bardzo dobrym warsztacie twórczym i wrażliwości artystycznej. Dzięki wysokim umiejętnościom technicznym autorki osiągnęły ciekawe efekty wizualne. Ich prace cechują się wysoką estetyką, wynikającą z wyczucia kreski i koloru. Zastosowany przez Annę Szkudlarek skrót i proste środki wyrazu ujmują kwintesencję obrazu filmowego. Z kolei Wiktoria Tomczyk świetnie operuje kolorem w funkcji ekspresywnej. Autorki wykazały się wielką precyzją w opracowaniu motywów filmowych.
II miejsce
Wiktoria Kopińska z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 6 w Rybniku za pracę „E.T.”
Praca wyróżnia się starannością wykonania i przemyślaną kompozycją. Świadomy wybór elementów i skupienie ich na osi wertykalnej sprzyja podkreśleniu walorów symbolicznych świata przedstawionego w filmie i uwypukleniu przesłania dzieła. Trafnie dobrane środki wyrazu świadczą o bardzo dobrym wyczuciu techniki artystycznej.
Wyróżnienia:
Nadia Durczok ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Przedszkolnymi nr 23w Rybniku za pracę „Poszukiwacze zaginionej Arki”
Mateusz Smołka ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Przedszkolnymi nr 23w Rybniku za pracę „Poszukiwacze zaginionej Arki”
Gabriel Marynowski z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 5 za pracę „Powrót do przeszłości”
Maciej Lange z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego nr 5 za pracę „Strażnicy Galaktyki”
Wyróżnione prace są rysunkowymi ilustracjami wybranych motywów filmowych. W plakatowym skrócie, z dobrym wyczuciem perspektywy, kreski i koloru, bezpośrednio odsyłają do treści wybranego filmu.
Kategoria: szkoła ponadpodstawowa
I miejsce ex aequo
Emilia Nowak z Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Śląskiej w Rybniku za pracę „Piraci z Karaibów”
Magda Bąk z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Wodzisławiu Śląskim za pracę „Piraci z Karaibów”
Obie prace wyróżniają się wysokim kunsztem artystycznym. Autorki posiadają już dojrzały warsztat twórczy, który przejawia się w śmiałym operowaniu różnymi środkami wyrazu. Niebanalne rozwiązania plastyczne są efektem świetnego wyczucia kompozycji i dbałości o precyzję. W każdej pracy można dostrzec rysy indywidualizmu. Świetny rysunek Emilii Nowak odsłania funcjonalną kreskę zastosowaną do przedstawienia ciekawego portretu postaci filmowej w roli czarnego charakteru. W przemyślanej kompozycji i pięknie przedstawionych szczegółach kryje się ogromna wyobraźnia. Praca utrzymana w czarno – białej estetyce wiernie oddaje nastrój grozy w filmie przygodowym. Magda Bąk natomiast tworzy inny nastrój przygody, eksponując na pierwszym planie romantyczną naturę awanturnika. Autorka posługuje się ciekawym skrótem perspektywicznym, światłocieniem i kontrastowymi barwami, dążąc do osiągnięcia formy plakatu w funkcji promującej film.
II miejsce ex aequo
Katarzyna Słowiak z II Liceum Ogólnokształcącego w Rybniku za pracę „Piraci z Karaibów”
Wiktoria Sosna z Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Śląskiej w Rybniku za pracę „Strażnicy Galaktyki”
Filip Michalski z II Liceum Ogólnokształcącego w Rybniku za pracę „Piraci z Karaibów”
Prace świadczą o bardzo sprawnym warsztacie twórczym i stanowią ciekawe rozwiązania plastyczne. Zwracają uwagę wysoką estetyką wykonania, przemyślanym rozplanowaniem przestrzeni, grą kształtów i kolorów. Świadomy dobór środków malarskich wskazuje na dużą wrażliwość twórców. Katarzyna Słowiak przejawia umiejętności plastyczne w użyciu tabletu graficznego. Wysmakowana estetyka jej pracy jest oparta na wykorzystaniu różnych walorów dominującego koloru. Pięknie modeluje postać, tworząc klasyczny portret. Z kolei Wiktoria Sosna posługuje się trudną techniką tuszu i piórka. Przemyślana kompozycja wskazuje na kreatywność i odwagę w prowadzeniu kreski. Autorka świadomie wykorzystuje biel kartki w realizacji własnego pomysłu. W starannie zakomponowanej przestrzeni obrazu nie brak nawet komiksowego efektu. Ogromną dokładnością w opracowaniu szczegółów wykazał się Filip Michalski, posługując się ołówkiem. Efektem śmiało prowadzonej kreski jest forma plakatu reklamującego zawartość fabularną filmu.
III miejsce ex aequo
Alicja Dziadura z Zespołu Szkół nr 6 w Rybniku za pracę „Piraci z Karaibów”
Eliza Hajdenrajch z II Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu za pracę „Gwiezdne wojny”
Olga Szymczak z II Liceum Ogólnokształcącego w Rybniku za pracę „Gwiezdne wojny”
Prace są ciekawymi rozwiązaniami plastycznymi. Wybór techniki i koloru zawiera duży potencjał interpretacji. Autorzy, swobodnie operując różnorodnymi materiałami, dążyli do indywidualnego opracowania motywów filmowych. Alicja Dziadura umiejętnie wykorzystuje technikę kolażu. Różne materiały plastyczne pozwalają jej na swobodną grę kształtów i kolorów. Równie przemyślany kolaż można zaobserwować w pracy Elizy Hajdenrajch, która w autorskiej interpretacji jednego z epizodów „Gwiezdnych wojen” osiągnęła efekty humorystyczne. Składają się one na satyrę naszej rzeczywistości, którą trzeba odczytywać we współczesnym kontekście politycznym. W doborze elementów przejawia się oryginalny koncept będący znakiem kreatywnej postawy autorki wobec filmowej i niefilmowej rzeczywistości. Dobrze zakomponowana praca Olgi Szymczak ma formę plakatową sygnalizującą motyw walki dobra ze złem. Wybrana kolorystyka jest podporządkowana symbolice filmu. Kontrast pomiędzy dominującą złowieszczą postacią a pozytywnymi bohaterami dobrze oddaje klimat gwiezdnej sagi.
Wyróżnienia:
Laura Piechaczek z II Liceum Ogólnokształcącego w Rybniku za pracę „Pogromcy duchów”
Julia Wita z Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Śląskiej w Rybniku za pracę „Strażnicy Galaktyki”
Zofia Wróbel z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Wodzisławiu Śląskim za pracę „Piraci z Karaibów”
Prace są ilustracjami wybranych scen filmowych. Autorki przedstawiają je z dużymi umiejętnościami rysunkowymi oraz z wyczuciem kreski i koloru. Walory kolorystyczne i kompozycyjne przywołują klimat znanych filmów. Obrazy prezentują dobry warsztat artystyczny.
Kategoria:praca badawcza i projekt scenariusza filmowego
Równorzędne wyróżnienia pierwszego stopnia:
Karolina Sobik(praca badawcza)
Aleksandra Gołąbowska (projekt scenariusza)
Maja Kaczmarek, Zuzanna Jabłońska, Wiktoria Polok(projekt scenariusza)
Oto fragment werdyktu Pana prof.dr.hab.Tadeusza Miczki z Wydziału Humanistycznego, z Instytutu Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego:
(…) Wszyscy autorzy wykazali się nie tylko dużą wiedzą. ale również sprawnościarni akademickiego (!) warsztatu badawczego i scenariopisarskiego. Na najwyższą ocenę zasługuje strukturalno-kontekstualna analiza filmu Strażnicy Galaktyki Jamesa Gunna, praca badawcza sygnowana przez Tajemniczego Don Pedra. Autor prawidłowo sformułował hipotezę interpretacyjną. dotyczącą intertekstualnego charakteru tej opowieści ekranowej i w pełni ją wyartykułował, sytuując film w konkretnym nurcie, wskazując archetypy postaci oraz uwarunkowania produkcyjne. Jego znakomite przygotowanie merytoryczne, teoretyczne i metodologiczne potwierdzajią starannie i trafnie dobrane źrodła badawcze (7 publikacji polskich i angielskich), które zostały twórczo wykorzystane. Ta znakomita również pod względem językowym praca jest pewnym kandydatem do najwyższych nagród w konkursie międzyszkolnym.
Wyłącznie z uznaniem wyraża się jury również o nadesłanych scenariuszach, ponieważ są one oryginalnymi i wizjami utopii technologicznych, zawierającymi duży potencjał ekspresji filmowej. Scenariusz pt. Gdy rozum śpi, budzq się demony. autorstwa ***, ukazuje demoniczny wymiar świata wirtualnego i komunikacji elektronicznej, potwierdzając uniwersalizm przesłania dzieła Goyi, bardzo aktualnego w dzisiejszym świecie. Znakomity jest pomysł polegający na łączeniu różnych poetyk gier komputerowych z oniryzmem i hiperrealnością. Wielowymiarowy w sferze wartości, chociaż konsekwentnie utrzymany w poetyce science-fiction, jest również świat wypełniony postaciami człekopodobnymi i robotami humanoidalnymi, przedstawiony w drugim scenariuszy zatytułowanym Międzygalaktyczna zagadka, sygnowanym przez Myślosiewnię. Bogata gra planów, pomysłowe formy nowej technologii i sugestywne neologizmy językowe skutecznie potęgują ą uczucie zagrożenia, ale i pewnej fascynacji procesami ,,uczłowieczania maszyny” i „umaszynowienia człowieka”. Obydwa scenariusze nawiązują do aktualnych trendów literackich i filmowych i zasługują nie tylko na wyróżnienie.