
W związku z realizacją
projektu „Visible Teaching for Performance” (VT4P) dyrektor naszej szkoły, Pani
Maria Malinowska, główny koordynator projektu i nauczyciel języka angielskiego
Pani Hanna Skowrońska oraz asystent koordynatora i nauczyciel matematyki Pani Daria
Osińska w dniu 12 listopada br. wzięły udział w konferencji „The learning
Revolution” (Rewolucja w uczeniu) w Londynie. Głównym prelegentem był prof.
John Hattie, którego wyniki badań dotyczące czynników mających wpływ na proces
uczenia się i nauczania stały się inspiracją do realizacji ww. projektu, a jego
wnioski na bieżąco są przenoszone na grunt szkół partnerskich. Spotkanie w
Londynie było wyjątkową okazją do zapoznania się z najnowszymi wynikami badań,
wymiany doświadczeń oraz nawiązania kontaktów z innymi szkołami. Wśród głównych
tematów podejmowanych w ramach konferencji znalazły się:
– „Jak sprawić, by proces uczenia stał się punktem zwrotnym rozwoju szkoły”,
– „Jak zrewolucjonizować proces uczenia i sprawić, by stał się punktem
centralnym pracy
nauczyciela”,
– „Jak zwiększyć efektywność uczenia”.
Uczestnictwo w tego typu przedsięwzięciach nie tylko wzbogaca pracę projektową,
ale znacznie ułatwia wdrożenie nowych rozwiązań merytorycznych i metodycznych w
naszej szkole.

Drugim ważnym wydarzeniem związanym z realizacją projektu VT4P było spotkanie grupy projektowej w Oulu (Finlandia) w dniach od 7 do 12 grudnia br. Z ramienia naszej szkoły w spotkaniu wzięły udział: Pani dyrektor Maria Malinowska, Pani wicedyrektor Janina Kozieł, Pani Hanna Skowrońska oraz Pani Daria Osińska. Spotkanie to było niepowtarzalną okazją do poznania fińskiego systemu edukacji, który uchodzi za jeden z najlepszych na świecie, zapoznania się z warunkami pracy nauczyciela w szkole fińskiej, metodami pracy z uczniem oraz organizacją pracy szkoły.
W bajkowej zimowej scenerii były realizowane kolejne zadania projektowe, wśród których za najważniejsze należałoby uznać opracowanie założeń Planu rozwoju szkoły i Programu wsparcia nauczyciela w oparciu o pracę prof. Hattiego.
Pełni wrażeń, zmotywowani i wzmocnieni wspólną pracą z partnerami projektowymi, wróciliśmy do Rybnika, aby dzielić się wiedzą z innymi nauczycielami i wdrażać wypracowane metody w pracy z uczniem.