Skip to content
English French German Italian Polish Portuguese Russian Spanish Irish
Warsztaty eurokulturalne młodzieży Utwórz PDF Drukuj Wyślij znajomemu

Realizowany w roku szkolnym 2002/ 2003 oraz 2003/ 2004

Szkoły partnerskie:

  • College Jean Moulin z Montceau-les-Mines we Francji - koordynator projektu
  • Lycée Henri Parriat z Montceau-les-Mines we Francji
  • Istituto Tecnico Commerciale e Geometri z Capo d'Orlando we Włoszech
  • II Liceum Ogólnokształcące im. A. Frycza Modrzewskiego w Rybniku

 Image

Założenia projektu:

Szkoły partnerskie z Włoch, Francji i Polski zdecydowały się skonfrontować zajęcia artystyczne i kulturalne młodzieży. W zakres zajęć wchodziły warsztaty artystyczne (gra teatralna, muzyka, taniec...) i "szkoła widza" (koncerty, spektakle na żywo, wystawy...). Każdy z partnerów adaptował legendę typową dla swojego kraju, tworzył na jej podstawie spektakl uliczny, który później przedstawił publiczności. Spotkanie wszystkich partnerów miało miejsce w Montceau-les-Mines (Francja). Grupy zaprezentowały swoje spektakle publiczności - mieszkańcom Montceau i okolicznych miejscowości. Oprócz tego uczestnicy programu, podzieleni na małe podgrupy, brali udział w zajęciach prowadzonych przez zawodowych aktorów. Po spektaklach i warsztatach miała miejsce wymiana opinii. Inne spotkania, tym razem dwustronne, odbyły się w Capo d'Orlando we Włoszech (wizyta uczniów i nauczycieli z liceum Henri Parriat) i w Rybniku (wizyta uczniów i nauczycieli z coll?ge Jean Moulin). Zajęcia odbywały się podobnym trybem, co w Montceau-les-Mines, ale tym razem były organizowane przez kraj przyjmujący. Celem przedsięwzięcia było podkreślenie roli szkoły w przekazywaniu młodym Europejczykom idei, wartości, uczuć, wrażeń, a wszystko dzięki edukacji artystycznej i nauce języków.

Image

Przebieg realizacji projektu w II LO:

Rok szkolny 2002/ 2003:
Na początku września 2002 roku wśród uczniów klas pierwszych przeprowadzono rekrutację do grup: aktorskiej, obsługi technicznej i dziennikarskiej. Dokonano również podziału obowiązków wśród nauczycieli-opiekunów projektu. Osobą odpowiedzialną za całokształt prac związanych z dokumentacją przedsięwzięcia i kontakty z partnerem francuskim została pani Jolanta Bieńkowska, reżyserem i scenografem przedstawienia oraz opiekunem grupy aktorskiej - pani Katarzyna Nogły, tłumaczem dla grupy młodzieżowej - pani Małgorzata Pifczyk, opiekunką grupy dziennikarskiej i osobą odpowiedzialną za kontakty z prasą oraz przygotowanie dokumentacji przebiegu prac w szkole - pani Justyna Mikuła. Wspólnie z grupą francuską ustalono sposób i częstotliwość kontaktów (za pomocą poczty elektronicznej) oraz zakres niezbędnych zadań do realizacji w trakcie każdego semestru. Zgodnie z sugestią pana Pierra Moreau, koordynatora projektu, we wrześniu nastąpił wybór legendy i adaptacja jej do potrzeb spektaklu ulicznego trwającego ok. 15 min. Nasza grupa wybrała jedną z najpopularniejszych polskich legend - "Legendę o smoku wawelskim". W październiku grupy polska i francuska wymieniły zdjęcia uczestników projektu, wraz z krótką autocharakterystyką uczniów w celu lepszego poznania się i zacieśnienia kontaktów. Rozpoczęły się również intensywne prace nad realizacją sceniczną tekstu, której ostatecznym efektem był scenariusz, przesłany wraz z pełnym tekstem legendy grupie francuskiej. Od października rozpoczęły się próby przedstawień w II LO pod kierunkiem mgr Katarzyny Nogły i animatora tańca współczesnego - Łukasza Szejki. Równocześnie młodzież zaangażowana w realizację projektu doskonaliła znajomość języka francuskiego, poznawała kulturę i obyczaje Francji, uczestniczyła w profesjonalnych przedstawieniach teatralnych: w realizacji scenicznej "Dekameronu" Boccaccia na scenie teatru "Banialuka" w Bielsku-Białej oraz w przedstawieniu "Zbrodnia i kara" w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. W II semestrze roku szkolnego 2002/2003 skupiliśmy się na przygotowaniu projektu kostiumów i planu zagospodarowania czasu grupie francuskiej, dla której ustalono termin wizyty w Polsce na 4 - 11 października 2003 roku. W maju Katarzyna Nogły kontynuowała próby przedstawienia z grupą aktorską, zaś "dziennikarze" utrzymywali kontakt z grupą francuską za pomocą poczty elektronicznej. Przygotowano również do druku w prasie lokalnej artykuły promujące projekt i współpracę międzynarodową. Milada Więckowska, wicedyrektor Młodzieżowego Domu Kultury w Rybniku zaprojektowała i wykonała stroje dla występujących uczniów. Pracownicy Młodzieżowego Domu Kultury wykonali nieodpłatnie rekwizyty do spektaklu: smoka i owieczkę. Jolanta Bieńkowska zakupiła pomoce naukowe służące uczniom doskonaleniu znajomości języka francuskiego oraz potrzebne do tłumaczenia tekstów słowniki.

Image

Rok szkolny 2003/ 2004:
Kolejny rok szkolny był poświęcony międzynarodowym spotkaniom teatralnym. Na początku października gościliśmy 21-osobową grupę Francuzów z Coll?ge Jean Moulin. Wystawiliśmy nasze spektakle na rybnickim rynku. Warto dodać, że nasz spektakl był również wystawiany w języku francuskim. A to dlatego, że pod koniec marca wybieraliśmy się do Francji zaprezentować tamtejszej publiczności naszą "Legendę o Smoku Wawelskim". Tam też spotkaliśmy się z naszymi włoskimi partnerami. Spektakle zaprezentowane na rybnickim rynku zostały zarejestrowane na video. W czasie tygodniowego pobytu nasi goście z Francji mieli okazję poznać naszą szkołę, nasze miasto, zorganizowaliśmy wycieczkę do Wieliczki i Krakowa. Młodzież obejrzała przedstawienie "Mister Scrooge" w Teatrze Banialuka w Bielsku-Białej uczestniczyła też w warsztatach teatralnych zorganizowanych po przedstawieniu. W sobotnie popołudnie dostarczyliśmy gościom trochę rozrywki proponując wypad za miasto: nad zalew rybnicki. Pomysł przejażdżki stateczkiem oraz jazdy konnej spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem. Wizytę w Rybniku zakończono polsko-francuską dyskusją, w czasie której oceniliśmy rezultaty spotkania i całej współpracy. Do dyskusji zaprosiliśmy dyrekcję szkoły, młodzież, nauczycieli i rodziców. Współpracę oceniono niezwykle pozytywnie, grupa francuska była zachwycona przyjęciem, gimnazjalistów z Montceau-les-Mines ucieszył fakt, że byli gośćmi starszych kolegów z Polski, rodziny polskie chętnie gościłyby Francuzów dłużej. Wszyscy cieszyli się na wiosenne spotkanie we Francji. Stwierdzono jednak, że zbyt mało czasu poświęcono na zwiedzanie Krakowa. Niestety nie można było wygospodarować dodatkowych godzin, gdyż sporo czasu zajęło zwiedzanie kopalni soli w Wieliczce. Z żalem zauważyliśmy, że wizyta mogła trwać tylko tydzień. Przed wizytą we Francji mieliśmy jeszcze dużo pracy. Musieliśmy "podszlifować" nasze przedstawienie, dopracować szczegóły kostiumów i rekwizytów, ćwiczyć recytację w języku francuskim, doskonalić nasze kompetencje językowe. Praca przyniosła efekty: w marcu 2004 aktywnie i bez stresu uczestniczyliśmy w tygodniowym spotkaniu w Montceau-les-Mines.

Image

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Gimnazjum

strona www Gimnazjum Dwujęzycznego nr 18 w Rybniku:

g18.rybnik.pl

Zamów biuletyn






Logowanie






Hasło?